Jeg startede på Datalogi og Fysik den 1 oktober 1989, med
fagene.
Da datalogien ikke var hvad jeg forventede skiftede jeg til geologi i sommeren 1990. Første delen kom til at bestå af følgende fag :
|
Efter første del var bestået, valgte jeg i første
omgang at starte min anden del på Endogen og fulgte de 4 endogene fag.
Efter det første år på endogen skiftede jeg min anden del til geofysik, hvor jeg tog følgende fag.
Desuden fulgte jeg Fysisk Hydrologi 1, Danmarks geologi 2, Det hydrokemiske kredsløb og Videregående elektromagnetiske metoder.
|
Målsætning:
At give den studerende et grundlæggende kendskab til geologiske processer og materialer, stratigrafiske metoder samt læren om fossile dyr og planter og disses anvendelse i geologien.
I Endogen geologi og øvelser i Krystallografi, Mineralogi og Petrografi behandles mineraler og deres krystallografiske opbygning, de almindeligst forekommende faste bjergarter, samt de væsentligste bjergartsdannende processer. Der gives en oversigt over de processer og pladetektoniske bevægelser i jorden, som resulterer i kontinentaldrift og bjergkæde dannelse.
I Tektonik gennemgås bjergarternes sekundære strukturer (forkastninger, folder og deres ledsagestrukturer) samt metoder ti1 udredning og tolkning af disse strukturer.
I Polarisationsmikroskopiens første del behandles principperne i optisk mineralogi (krystaloptik), som er nødvendigt grundlag for den petrografiske undersøgelse af bjergartstyndslib.
Kursets anden del beskæftiger sig med den systematiske, mikroskopiske bestemmelse af mineraler og bjergarter i tyndslib. I øvelserne undersøges og beskrives ca. 12 slib af gængse magmatiske, metamorfe og sedimentære bjergarter. I Exogen geologi gennemgås de geologiske omstændigheder, der virker ved eller nær jordoverfladen. Herunder behandles sedimenternes opstået gennem indvirkning af forvitrings processer samt transport og aflejringsprocesser i forskellige miljøer (exogene processer). Emner omfatter endvidere en gennemgang af de vigtigste sediment typers sammensætning og egenskaber (sedimentologi) .
I Danmarks geologi gennemgås landets geologiske opbygning. Emnet anskues bl.a. som en eksempel samling på den stratigrafiske og exogene geologi .
I Stratigrafi og historisk geologi opbygges synteser af de forannævnte fag til en redegørelse for den information, der kan uddrages af den ydre jordskorpes lagdelte aflejringer og metoderne ti1 at ordne (bl.a. aldersbestemme) og styre denne viden (stratigrafi), og ti1 samling af hele den geologiske viden ti1 Jordens geologiske historik.
Øvelser i Palæontologi her ti1 formå1 at give de studerende
kendskab ti1 de fossile dyre/plantegruppers anvendelse i geologien, især i
stratigrafi og Danmarks geologi, samt at sætte de studerende i stand ti1 at
foretage fossil bestemmelser og dateringer herudfra.
Undervisningsform og omfang:
Endogen geologi 2 f/uge i 1. semester.
Øvelser i Krystallografi, Mineralogi og Petrografi 2 ø/uge i 1. semester.
Exogene processer 2 f/uge i 1. semester.
Sedimentologi 1 f/uge i 1. semester og 2 ø/uge i første halvdel af 2. semester.
Stratigrafi og historisk geologi 1 f/uge i 2. semester.
Øvelser i Palæontologi 2 ø/uge i 3/4 af 1. semester.
Tektonik 1 f/uge i 2. semester samt 2 ø/uge i 2. semester.
Danmarks Geologi 2 f/uge i 2. semester.
Polarisationsmikroskopi 1 f + 2 ø/uge i 3. semester.
Ekskursioner:
I første semester afholdes en ldags ekskursion ti1 Djurslands østkyst.
I andet semester afholdes en 3dages ekskursion ti1 Bornholm
og Østsjælland samt en l dags ekskursion til Djursland og Randersegnen.
Obl. program:
Alle øvelser er obligatoriske og afsluttes med prøver (evt. aflevering af opgaver). Øvelserne i Palæontologi, Krystallografi, Mineralogi og Petrografi Tektonik og Sedimentologi skal være bestået (godkendt) inden indstilling ti1 eksamen.
Efter 2. semester arrangeres et obligatorisk kortlægningskursus, som afsluttes med godkendt rapport. (Geologisk feltkursus A).
Kursus i Polarisationsmikroskopi i 3. semester:
Udover deltagelse i øvelserne er det i kurset i
polarisationsmikroskopi obligatorisk på tilfredsstillende måde at deltage i to
skriftlige tests, at aflevere to hjemmeopgaver og to tynd-slibsbeskrivelser.
Kurset afsluttes med en intern prøve, som består af en tre timers praktisk
prøve eller alternativt en afslutningsopgave bestående af to kortfattede og en
udførlig tyndslibsbeskrivelse.
Målsætning:
At give den studerende et grundlæggende kendskab ti1 geomorfologiske processer og deres betydning for geologiske miljøer og materialer.
Undervisningen er centreret om det naturgivne mi1jø. Materialtransport forårsaget af vind, vand og is, vand og energiudveksling ved overfladen og de dermed fremkaldte ændringer i overfladens form og materialer samt jordbundsdannelse. Der lægges vægt på en forståelse af processerne, deres funktion, betydning og indbyrdes relationer.
I Klimatologi behandles de fysiske processer, der finder sted på overgangen mellem atmosfære og jord, og som har indflydelse på den omsætning af energi, der til stadighed tilføres fra solen. Energibalancens betydning for den globale cirkulation samt regionale og lokale miljøer diskuteres.
I Hydrologi behandles det hydrologiske kredsløb. Der lægges vægt på at illustrere samspillet mellem de enkelte led i kredsløbet samt disses relationer til energiomsætning, topografi og pedologiske forhold.
I Glaciologi behandles de specielle klimatiske, hydrologiske og dynamiske forhold, som vedrører større is/snedækkede områder.
I Oceanografi behandles de forhold, som vedrører havvandets fysiske egenskaber samt bølger, tidevand, strømme og isdannelse med særlig henblik på disse processers betydning for den dynamiske geomorfologi.
I Dynamisk geomorfologi behandles de væsentligste erosions transport og aflejeringsprocesser.
I Petrologi behandles de i en jordbund indgående komponenter og deres egenskaber. Der lægges vægt på at betragte den udviklede jordbund som resultat af udgangsmateriale, tid og klima. Endvidere betragtes jordbunden som led i et økologisk system, herunder inddrages den humane indflydelse.
Undervisningsform og omfang:
I 3. semester: 3 f/uge og 2 ø/uge.
I 4. semester: 2 f/uge og 2 ø/uge.
Obl. program:
Alle øvelser er obligatoriske. I tilknytning ti1 fagmodulet og efter undervisningens afslutning
afholdes et 7dages feltkursus, som afsluttes med godkendt rapport. (Geomorfologisk feltkursus A).
Undervisningsform og omfang:
At give den studerende et grundlæggende kendskab ti1 Jordens fysiske forhold og struktur samt ti1 de geofysiske metoder og deres anvendelse i geologisk sammenhæng.
Jorden som planet. Kort almen introducerende behandling af Jordens placering i solsystemet, generelle jordfysiske forhold samt sammenligning med øvrige planeter.
Jordens fysiske forhold og struktur (faste Jords fysik). Der behandles: Jordens rotation, form og tyngdefelt, elastiske bølger, jordskælv og seismiske hastigheder i Jordens indre, Jordens magnetfelt og termiske forhold samt geodynamik. Anvendt geofysik. Geofysiske metoder og deres anvendelse som hjælpemidler ved geologiske undersøgelser gennemgås, idet hovedvægten lægges på seismiske, gravimetriske, magnetiske og elektriske metoder. Desuden introduceres området geofysisk borehulslogging.
4 f/uge og 4 ø/uge i 4. semester.
Obl. program:
I tilknytning ti1 fagmodulet og efter undervis ningens afslutning afholdes et obligatorisk feltkursus på 1 uge. (Geofysisk feltkursus A).
Undervisningsform og omfang:
Matematik A er et l semester kursus, der afvikles om efteråret. Det er beregnet ti1 at efterfølges af l semester kurset Geostatistik, der afvikles i 3. semester.
Kurset sigter mod at give studerende i biologi og geologi
fortrolighed med anvendelse af matematisk formulering og ræsonnement, specielt
i grundlæggende matematisk analyse og lineær algebra.
Indhold:
Lineær algebra: Lineære ligningssystemer, matricer, determinanter, repetition af vektorgeometri) formulering af egenværdiproblemet. (herunder evt. frem til Eksponential og logaritmefunktionen: (Herunder evt. repetition af differentialregning.)
Differentialligninger: Med vægt på geometrisk betydning af løsninger (herunder evt. repetition af integralregning).
Funktioner af flere variable: Grafisk fremstilling,
niveaukurver, vektorfelter og differentialligningssystemer.
Undervisnings form og omfang:
Forelæsninger 4t/u, øvelser 3t/u (øges muligvis ti1 4t/u i
1992).
Obligatorisk program:
Det er en forudsætning for at indstille sig ti1 eksamen, at man her afleveret og fået godkendt mindst 10 af de opgaver, der stilles på ugesedlerne ti1 de teoretiske øvelser.
Målsætning:
Kemi C er et introduktionskursus i kemi, der viderefører
gymnasiets kemiundervisning, således at der bibringes de studerende en kemisk
basis viden ti1 støtte for de geologiske kurser.
Indhold:
Kemi C indeholder almen kemi og deskriptiv kemi.
Den almene kemi omfatter:
Kemisk bindingsteori (ionbinding, covalent binding, intermolekylære kræfter m.v.).
Gasser, væsker, faste stoffer og opløsninger. Reaktioner i vandig opløsning (syrebase processer, redoxprocesser m.v.). Støkiometri. Kemisk termodynamik (1. og 2. hovedsætning kemisk ligevægt, elektrokemi m.v.). Reaktionskinetik.
Den deskriptive kemi omfatter en bred beskrivelse af grundstofferne, deres forekomst som mineraler, deres fremstilling og anvendelse samt deres vigtigste kemiske forbindelser idet hovedvægten lægges på uorganiske stoffer.Herti1 kommer en kortfattet indføring i grundlæggende organisk kemi.
Undervisningsform og omfang:
Forelæsninger: 3 t/uge i 1. semester og 2 t/uge i 2. semester.
Teoretiske øvelser: 1 t/uge i 1. semester og 2 t/uge i 2. semester.
Laboratorieøvelser i 2. semester: 8 dage à 5 timer i kvantitativ analyse og almen kemi.
Laboratorieøvelserne er obligatoriske. Der afleveres rapporter med afleveringsfrist senest
ugedagen efter at øvelserne er udført. Rapporterne skal godkendes, før man kan indstille sig
til eksamen i Kemi C.
Målsætning:
Gennemgang af grundlæggende fysiske begreber, der er nødvendige for det indledende geologistudium.
Indhold:
Fysik Cx (3. semester):
Mekanisk fysik: Kinematik. Newtons love. Gravitation. Arbejde
og energi Impuls Rotationsbevægelse. Statik. Svingende bevægelse. Elasticitet.
Ellære: Elektrisk felt og potential. Gauss' lov, kapacitorer og dielektrika;
feltenergi. Strøm modstand og elektromotorisk kraft. Magnetfeltet,
BiotSavarts lov, Amperes lov, induktionsloven, induktans, magnetiske
egenskaber, vekselstrøm.
Fysik Cy (4. semester):
Hydrodynamik. Bølger. Kernefysik; anvendelse af isotoper i
geologien. Termisk fysik: Klassisk statistisk mekanik, termodynamik,
varmefylde teori, transportfænomener (diffusion, varmeligning,
temperaturbølger, viskositet).
Undervisnings:
Forelæsninger: 4 t/uge i 3. og 4. semester. form og omfang: Teoretiske øvelser: 3 t/uge.
Målsætning:
At introducere statistiske begreber og metoder med eksempler
fra geofagene. Fagmodulet henvender sig til l. dels geologistuderende.
Indhold:
Grundlæggende statistiske begreber og metoder bliver
behandlet. Blandt de vigtigste emner er: Likelihood grafiske metoder og
modelformulering, estimation, testning, sikkerhedsområder og PHIianden
test. Der omtales modeller for blandt andet multinomialfordelte data,
normalfordelte data, retningsdata og tidsrækker.
Undervisningsform og omfang:
2 f/uge og 2 ø/uge, i 3. semester. Aflevering af obligatoriske opgaver.
Målsætning:
At give den studerende et videregående kendskab til seismik, elektriske og elektromagnetiske metoder og potentialfeltsmetoder samt alment kendskab til integreret metodeanvendelse. Udover at tilstræbe en detaljeret metodeforståelse lægges desuden vægt på illustration af metodeanvendelse ti1 løsning af forskelligartede geologiske problemstillinger (jordskorpe, råstof, energiog miljøgeologiske problemer). Fagmodulet og dets delkurser henvender sig ti1 alle interesserede 2. dels studerende.
Modulet består af følgende tre kurser:
SeismikKurset gennemgår det teoretiske grundlag for seismik. Den
fysiske beskrivelse af bølger i faste stoffer, dataopsamlingen og i et
begrænset omfang dataprocesseringen behandles. Der lægges særlig vægt på
den refleksionsseismiske metode som den anvendes i olie/gasefterforskningen. (Kurset
er placeret i forårssemesteret).
Kurset omhandler de almindeligst anvendte geofysiske metoder i
råstof og miljøgeofysiske sammenhænge. Hovedvægten lægges på
geoelektriske metoder og logging teknikker og den integrerede tolkning af data
fra disse metoder. Blandt de geoelektriske metoder omtales sondringer og
profileringer samt tomografiske tekniker ti1 detaljeret geologisk kortlægning.
Blandt logging teknikker gennemgås elektriske logs, herunder ellog, og gamma
logs. Metoderne vi1 blive gennemgået med vægten lagt på en forståelse af
deres muligheder og begrænsninger samt fejlkilder i forbindelse med måling og
tolkning af data fra disse metoder med geoelektriske data, En del af kurset
anvendes ti1 opnåelse af erfaring i brug at computer baseret
tolkningsprogrammel.
Kurset omhandler metoder i relation ti1 geofysiske
potentialfelter (tyngdefelt, magnetfelt, temperatur og strømningsfelter) samt
grundlæggende elementer i integreret geofysisk modellering, dvs. hvor flere
metoder anvendes kombineret. Der behandles såvel teoretiske som
anvendelsesmæssige forhold med hovedvægt på gravimetriske og magnetiske
metoder.
Undervisningsform og omfang:
Hvert kursus har 2 f/uge og 2 ø/uge i et semester.
Obl. program:
Afleveringsopgaver ved øvelser. I forlængelse af modulet arrangeres et 8dages feltkursus (Geofysisk feltkursus B). Dette feltkursus er obligatorisk for studerende, der vælger geofysisk speciale. Der udarbejdes feltkursus rapport, som skal godkendes.
Målsætning:
At give den studerende et videregående kendskab ti1
forskellige centrale geofysiske emneområder og problemstillinger. Der lægges
særlig vægt på overfladenære, jordskorpe og lithosfære geo fysiske
problemer. Sammen med Geofysik 2 danner modulerne/delmodulerne grundlag for
speciale studier i geofysik. Delmodulerne henvender sig dog også ti1 øvrige
interesserede 2. dels studerende, herunder ti1 studerende, der sigter mod
tværgående specialer.
Indhold:
Hvert af fagmodulerne består af 2 delmoduler, der vælges
blandt nedenstående kurser. Under Geofysik 4 kan vælges Geofysisk
projektarbejde som det ene modul. Dette modul kan ikke vælges under Geofysik 3.
Geofysik 3/4 kurserne udbydes over en 2årig cyklus. "Kursuspuljen"
er i nogen grad variabel. For tiden udbydes følgende moduler:
Tidsserieanalyse .
Kurset giver en introduktion til digital signalbehandling med
særligt henblik på seismik. Følgende problemstillinger behandles: aliasing,
diskret Fourier transformation, korrelationsfunktioner, båndfiltrering,
lineære systemer, minimum fase og dekonvolution.
I kurset gives en oversigt over vort kendskab til jordens
magnetfelt i såvel nutid (geomagnetisme) som fortid (palæomagnetisme). Af
specifikke emner kan nævnes historisk og palæomagnetisk (bjergartsmagnetisk)
analyse og beskrivelse af feltet, sekulær variation, polaritetetsskift og
dynamoteori, samt magnetfelterne for solen, planeterne og meteoritter. Der
indgår dels teoretiske regneøvelser, dels praktiske laboratorieøvelser.
Litosfærens fysiske struktur og dynamik.
Modulet er et alment litosfæregeofysisk kursus med hovedvægt
på den kontinentale jordskorpe. Der behandles metodemæssige forhold og
resultater af lithosfæregeofysiske undersøgelser (seismiske, termiske,
gravimetriske, magnetiske m.v.). Nogle grundlæggende geodynamiske processer og
problemer såsom pladetektonik bjergkædedannelse, bassindannelse og specifikke
strukturdannelser behandles ud fra en grundlæggende modelfysisk betragtning.
Specielt under Geofysik 4 kan yderligere vælges:
Dette modul udgøres af et eksperimentelt eller teoretisk projektarbejde over et geofysisk emne eller en geologisk problemstilling med anvendelse af geofysiske metoder. Projektet fremkommer efter forslag fra den studerende eller lærer og skal godkendes af lærer og gennemføres under lærervejledning. Arbejdets omfang og tilrettelæggelse skal være sådan, at det kan gennemføres over en periode svarende til højst et semester. Der udarbejdes skriftlig rapport (typisk 40-100 sider).
Beskrivelse:
Kurset behandler hovedfaser i den tektoniske udvikling af Nordsøbassinet, teorier for dannelse af sedimentære bassiner ved ekstension af lithosfæren, samt de basale observations- og beregningsmæssige problemstillinger i forbindelse med bassinmodellering, herunder modellering af olie- og gasdannelse. Forskellige typer af geologiske strukturer behandles ved eksempler fra Nordsøbassinets subbassiner specielt m.h.p. at belyse strukturers alder af de vigtigste reservoir- og kildebjergarter samt kvantitative generative modeller og beregningsmetoder gennemgås. I øvelserne etableres det basale datagrundlag for modellering af kulbrintedannelse i udvalgte områder, bl.a. gennem tolkninger af refleksionsseismiske profiler og geofysiske logs.
Målsætning:
At udruste deltagerne med viden om de røntgen/
elektronanalytiske metoder, som anvendes ved Geologisk Institut.
Indhold:
RØNTGENDIFFRAKTION:
Generel behandling af symmetribegreber, herunder punkt og rumgrupper. Grundlæggende principper for dannelse af røntgenstråler samt diffraktion af røntgenstråler i et krystalgitter. Gennemgang af de tre anvendte pulver diffraktionsmetoder ved Geologisk Institut; DebyeScherrer og Guinier kamera samt diffraktometeret.
RØNTGENFLUORESCENSANALYSE:
Princippet i analysemetoden. Instrumentering; herunder
behandles de centrale dele af spektrometeret som analysekrystaller og detektorer.
Metoder og modeller ti1 kvantitative analyser af hoved og sporelementer i
bjergarter. Prøvefremstilling.
MIKROSONDEANALYSE:
Generel beskrivelse af scanningmikroskop og anvendelsen af de forskellige typer signaler. Behandling af bølgelængdedispersiv mikrosondeanalyse. Gennemgang af energidispersiv Si(Li)detektor, og anvendelse af denne i energidispersiv mikrosondeanalyse. Gennemgang af analyseprogrammet EDATA2, som anvendes ti1 kvantitative analyser.
Undervisningsform og omfang:
28 f og 42 ø. De studerende får lejlighed til at arbejde
praktisk med de nævnte metoder. Der udleveres bjergartsprøver, hvis indhold af
mineraler skal bestemmes ved hjælp af diffraktionsmetoder. Bjergartsprøver
analyseres kvantitativt for enkelte elementer ved hjælp af røntgenfluorescens,
og kvantitative analyser af mineraler skal udføres ved hjælp af
mikrosondeanalyse.
Obl. program:
Øvelser med afleveringsopgaver. Kurset er obligatorisk for studerende, der vi1 anvende de omtalte analysemetoder i deres speciale.
Målsætning:
Faget giver en indføring i de vigtigste begreber inden for
strømningsdynamikken og deres betydning og anvendelse i hydrologien, geologien
samt beslægtede fag.
Indhold:
a) Hydrodynamiske grundprincipper: Similaritet, modellove,
dimensionsanalyse, karakteristik af strømningsfelter.
b) Laminær strømning: Forskydningsspænding, viskositet
energi og hastighedsniveau. Eksempler på anvendelse i grundvandsstrømning og
Stokes lov.
c) Turbulent strømning: Stokastiske systemer, Bernouille,
impuls, og energiligning. Beskrivelse af hastigheds og friktions forhold i
stationære ensformige strømninger.
d) Analyse af hydrologiske systemer, simple hydrologiske
modeller: Enhedshydrografen det lineare reservoir.
e) Afstrømningsforholdene i Danmark.
Undervisningsform og omfang:
2 f og 2 ø/uge i et efterårssemester.
Formål:
At give en videregående behandling af grundvandsstrømninger,
sammenhængen mellem overflade og grundvand, samt en introduktion ti1 brugen af
(hydrologiske) strømningsmodeller.
Undervisningsform og omfang:
2 f/uge + 2 ø/uge i forårssemesteret.
2dages ekskursion ti1 Sjælland.